-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:425 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

چرا بيشتر افراد متخصص و داراي تحصيلات بالا غرب گرا و مادي گرا هستند؟
بخش اول سؤال؛ به آن شكل كلي كه شما فرموده ايد نيست. زيرا خيلي متخصصان و كارشناسان هستند كه غرب زده نيستند و به حمدالله به بركت انقلاب اسلامي تحولي در قشر تحصيل كرده ايجاد شده كه ميوه ها و ثمرات آن روز به روز روشن تر خواهد بود ولي قشر زيادي هم وجود دارد كه براساس ساختار آموزشي قبل از انقلاب و ساختار اجتماعي و فرهنگي، سياسي گذشته رشد كرده اند و بعضاً شاگردان آنان نيز همان روش را پذيرفته اند كه دچار غرب زدگي هستند. اما مسأله چگونگي غرب گرايي و چرايي و راه حل درمان به اختصار در ذيل مي آيد: مسأله غرب گرايي و تقليد كوركورانه مظاهر تمدن غرب توسط جوانان كشورهاي جهان سوم از جمله كشورهاي اسلامي پديده اي است كه داراي علل متعدد و سابقه طولاني مي باشد كه به برخي از مهمترين عوامل اين پديده شوم اشاره مي نماييم: نتايج تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شد، نشان مي دهد كه هر چه احساس بي هويتي اجتماعي جوانان نسبت به نظام اجتماعي و ارزش هاي حاكم در جامعه بيشتر شود، احساس هويت اجتماعي آنان نسبت به الگوهاي شناختي و ارزشي، رفتاري و نمادي حاكم بر گروه هاي غربي رپ و هوي متال و... بيشتر مي شود. به عبارت ديگر به اين دليل كه نظام اجتماعي زمينه هاي لازم براي كسب هويت اجتماعي جوانان را براساس ارزش هاي نظام و انقلاب اسلامي از طريق فرايندهاي اصولي و مبنايي جامعه پذيري، فراهم نكرده است، گرايش هاي ارزشي و شناختي، رفتاري و نمادي، جوانان متناسب با اهداف نظام و انقلاب اسلامي نيست، از طرف ديگر به دليل اين كه الگوها و ارزش هاي فرهنگ غربي به وفور در دسترس جوانان قرار گرفته و به تناسب نيازهاي آنان توسط نظام هاي غربي براي آنها الگوسازي و ترويج شده و نظام اجتماعي خودمان نيز به تبليغ آنها پرداخته است، احساس هويت اجتماعي نوجوانان متناسب با الگوهاي غربي شكل گرفته و ويژگي هاي شناختي و ارزشي، رفتاري و نمادي آنها نيز مبتني بر آنها جلوه گر شده است. از جمله عواملي كه زمينه هاي اين روند را فراهم نموده و به آن شدت مي بخشد عبارتند از: 1- مظاهر زيبا و دلفريب حيات مادي غرب كه از سويي برآيند رشد تكنولوژي است و از ديگر سو محصول غارت و به كارگيري سرمايه هاي كشورهاي عقب مانده و ضعيف است. 2- وجود گرايش هاي نيرومندي همچون غريزه جنسي كه موجب افتادن در دام هواها و تمايلات نفساني كه در جهان غرب برآمدني تر و با فرهنگ آن تناسب بيشتري دارد و ناآگاهي بسياري از جوانان از اهداف و توطئه هاي دشمنان و نادانسته پيروي نمودن از آنها. 3- به فراموشي سپردن منابع و ذخاير غني و ارزشمند فرهنگي، اخلاقي، علمي و مادي خود. 4- ضعف بينش صحيح اسلامي در برخي از عناصر نقش آفرين در صحنه تفكر اجتماعي (مانند برخي از روشنفكران غرب زده و مطبوعات وابسته به خارج و...). 5- به كار نگرفتن درست و كامل اصول و تعاليم اسلامي در عرصه فرهنگ و بينش اجتماعي. 6- عدم آشنايي بسياري از خانواده ها با اصول تربيت اسلامي. در مورد راه هاي مبارزه با غرب گرايي بايد گفت: واقعيت اين است كه غرب گرايي يك مقوله حقيقي و جدي و با برنامه ريزي هاي منظم و سازماندهي شده مي باشد و تنها راه مبارزه با آن نيز مصونيت بخشيدن به جوانان و ساير افراد جامعه از راه تمسك به فرهنگ غني اسلامي و ملي اين مرز بوم و استفاده كارآمد از همه امكانات خصوصاً دستگاه هاي فرهنگي و بسيج همه اقشار مردم، براساس برنامه اي دقيق، حساب شده مي باشد. بر اين اساس مهم ترين راه هاي مبارزه با آن عبارتند از: 1- حفظ و تعميق ارزش هاي اسلامي و ملي از طريق فرآيند صحيح جامعه پذيري و عوامل آن مانند خانواده، مدرسه، رسانه ها و... و آگاه نمودن جوانان با پيشينه هاي درخشان تمدن اسلامي و دستاوردهاي مادي و معنوي عظيم انقلاب اسلامي. 2- تحقق حيات طيبه اسلامي و حفظ ارزش هاي انقلابي، استقرار عدالت اجتماعي و قسط اسلامي و تأمين رفاه، سعادت، خوشي، صلح و امنيت براي مردم در سايه ايمان به خداوند و حاكميت ارزش هاي الهي. 3- هوشياري و بيداري در مقابل انحراف معنوي جامعه اسلامي. 4- احياي فريضه مهم امر به معروف و نهي از منكر كه به عنوان يكي از اركان اساسي اسلام و ضامن حفظ و بقاي فرايض و ارزش هاي الهي مي باشد. 5- تحقق باوري عميق، دروني، ريشه دار، عقلاني و مبتني بر نظام ارزش اسلام در مديران جامعه به معني كساني كه در دستگاه هاي رسمي، تقنيني، اجرايي، قضايي، نظامي، انتظامي، آموزشي، فرهنگي و تبليغي و... نقش ايفا مي كند. نسبت به جايگاه و اهميت اساسي اين مجموعه، در جهت گيري فرهنگي و ارزشي جامعه و خارج شدن اين مجموعه از حالت انفعال، يأس و اعتقادات پنهان جبرگرايانه كه روحيه سازش و تسليم در برابر فرهنگ واحد جهاني را به دنبال خواهد داشت. 6- تلاش و تدبير جدي، گسترده و عميق براي لحاظ نظام ارزشي مطلوب در همه فعاليت ها و اقدامات، در بخش هاي مختلف جامعه و در عرصه هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... 7- تبلور و تجلي اين نظام ارزشي در رفتار حقيقي و حقوقي مديران، ساختار كلان كشور و برنامه هاي اجرايي... در پايان ذكر اين نكته لازم است كه مسلماً برخورد فيزيكي و بستن مرزها و... هرگز به عنوان بهترين يا آخرين راه حل نمي باشد و تحقق آن نيز در عصر ارتباطات و پيشرفت تكنولوژي به صورت كامل امكان پذير نيست، اما در مواردي لازم است و از تأثير و نفوذ بيشتر تهاجم فرهنگي جلوگيري به عمل مي آورد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: 1- فرهنگ و تهاجم فرهنگي، برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري 2- انقلاب و ارزش ها، علي ذوعلم 3- ابوالفضل اشرفي، بحران هويت اجتماعي و آسيب شناسي انقلاب (مجموعه مقالات آسيب شناسي انقلاب اسلامي) بخش دوم؛ فرموده ايد شما از لحاظ يادگيري مشكل داريد و بايد دروس را زياد بخوانيد تا ياد بگيريد. در مرحله اول خيال نكنيد شما تنها چنين هستيد، بلكه بسيار بسياري افرادي هستند كه چنين هستند و بايد شرايط لازم براي يادگيري فراهم كنند، از جمله آن شرايط تمركز كامل حواس است كه بسيار مورد اهميت است و موضوع ديگر اين كه شما يقين كنيد كه مي توانيد خوب بفهميد و اين تلقين بسيار مؤثر خواهد بود، كما اين كه عكس مطلب هم در عدم درك مطلب مؤثر است و بدانيد كه موفقيت در هر كاري مرهون سه امر است: 1- شناحت هدف، 2- برنامه ريزي، 3- همت و تلاش. با توكل بر خداوند و اجراي سه ركن فوق يقيناً به هدف خواهيد رسيد. {Sپا فشاري و استقامت ميخ سردار عبرت بشر گردد# بر سرش هر چه بيشتر كوبي پافشاريش بيشتر گرددS} يكي از دانشمندان بزرگ مشهور به «ابو جعرانه» موفقيت خود را در درس آموزي از حشره اي به نام «جعرانه» مي داند. وي مي گويد: در مسجد جامع دمشق كنار ستوني صاف نشسته بودم. جعرانه (حيواني شبيه سوسك) را ديدم كه مي خواهد از ستون بالا برود و كنار شعله اي كه بالاي ستون مي سوخت بنشيند. من از اول شب تا صبح كنار آن ستون بودم، حشره هفتصد بار سعي نمود بالا برود ولي هر بار به پايين سقوط مي كرد، زيرا ستون صاف و لغزنده بود از تلاش و همت آن حشره تعجب كردم، برخاستم وضو ساختم و باز گشتم ديدم حشره به بالاي ستون رفته و كنار شعله چراغ پي سوز آرميده است. بلي برادر عزيز! {Sزكوشش به هر چيز خواهي رسيد# به هر چيز خواهي كما هي رسيدS} «سكاكي» از دانشمندان بزرگ نيز در سن چهل سالگي به درس خواندن روي آورد، وي چنان كم استعداد بود كه راه حجره اش را گم مي كرد؛ اما با تلاش توانست به يكي از دانشمندان بزرگ تبديل گردد كه نگارش هاي وي پس از 12 يا 13 قرن هنوز به عنوان متن درسي پا برجاست. اكنون شما بايد: اولا، عزم و همت خود را محكم كنيد. ثانيا، با مشورت با افراد خبره نحوه درس خواندن خود را اصلاح كنيد، براي اوقات شبانه روز خود برنامه ريزي نماييد، ساعات اوليه صبح را نخوابيد و سعي كنيد در آن ساعات درس بخوانيد، براي خود هم مباحثه انتخاب كنيد و تمامي دروس را بدون استثنا با او مباحثه و گفت و گو كنيد. ثالثا، حتي الامكان در ميان افراد قوي و خوش استعداد كسي را پيدا كنيد كه با شما در درس هايي كه ضعيف هستيد همكاري كند و با برنامه ريزي حساب شده هر هفته يك يا چند جلسه به شما آموزش دهد و اگر مشكل شما در چند درس مختلف باشد مي توانيد در مورد هر كدام يك نفر جداگانه پيدا كنيد كه موجب تضييع وقت زياد يك نفر نشود، به نظر مي رسد انجام اين كار براي شما بسيار اساسي و كارساز است، حتي الامكان بايد بكوشيد دوستاني براي انجام آن پيدا كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.